Evenementen

  • flyer-rwspijk baancircuit2014-SMALL
  • Train mee op dinsdag of donderdag
  • Elke zaterdag Nordic Walking
  • start hardloop cursus 9 september 2014 en zaterdagochtend 13 september 2014
  • zondag 21 september a.s. estafettemarathon
  • 11-09 SPARK Spijkenisse Finale + Circuit prijs uitreiking
  • Start wandelcursus bij Spark op zaterdagmorgen 13 september
  • 27-09-2014 clubkledingverkoop van 09.30 uur tot 11.00 uur

nordicwalkers

 

 

Nordic Walking

Wat is Nordic Walking? Dit is een nieuwe manier van bewegen.

Bij NW gebruikt men naast het onderlichaam, het bovenlichaam en de armen op een soepele manier, waardoor er een hoger energiegebruik ontstaat dan bij gewoon wandelen of joggen. Toch wordt het lichaam minder zwaar belast, waardoor de kans op blessures kleiner is. Onderzoek heeft uitgewezen dat klachten in nek en schouders afnamen.

Een aantal voordelen van NW op een rijtje:

- 30% minder belasting op de gewrichten dan bij joggen of hardlopen

- Ongeveer 600 spieren worden aan het werk gezet

- Dat is 90% van het hele lichaam en is dus beduidend meer dan bij de meeste andere activiteiten en sporten

- Het lichaam verbruikt 46% meer energie dan bij joggen of (snel)wandelen zonder stokken

- Stimuleert en mobiliseert door de diagonaaltechneik de schouderspieren, nekspieren en buikspieren

- De stokken bieden goede steun en stabiliteit, waardoor er minder belasting ontstaat op spieren en gewrichten in de knieën en enkels

- Schouders, armen, buik, rug en benen worden versterkt

- Er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt

- Het immuunsysteem wordt versterkt

- De afbraak van stresshormonen wordt bevorderd

- Het uithoudingsvermogen, de kracht, de beweeglijkheid en de coördinatie worden getraind

- Is ook een ideale fitness activiteit voor mensen die fysiek beperkt zijn

- Nordic Walking kan door bijna iedereen, alleen of in groepsverband en overal beoefend worden

- Bij Nordic Walking blijft er genoeg tijd en adem over voor een gezellig praatje met uw medewandelaars

Tot zover de pluspunten.

Zijn er dan helemaal geen minpunten?

NW is inspannender dan gewoon wandelen. Soms is er een sociale drempel want in Nederland zijn we het straatbeeld van langlaufers zonder ski’s immers niet gewend. Men kan nagekeken worden.

Zeshonderdduizend mensen lopen al elke week met de stokken. Het is rustgevend, veel effect met weinig inspanning.

De doelgroep bestaat vooral uit mensen tussen de veertig en zeventig jaar oud, maar het zou zelfs van vijftien tot negentig kunnen lopen.

Niet alleen het lichaam wordt getraind, er ontstaat een balans tussen lichaam en geest.

Je bent buiten, het geeft een fijn gevoel, zeker in combinatie met de ritmische beweging die je maakt. Het is rustgevend. Dat is ook de reden waarom allerlei patienten zich inschrijven voor NW. De sport is makkelijk aan te passen aan de kwaal of het nu gaat om rugpijn, reuma of een longkwaal. Ook depressieve patiënten hebben er baat bij. Zij zijn vaak in zichzelf gekeerd en lopen met de handen in de zakken. Geef ze een paar stokken en ze staan anders in de wereld. Groter, sterker.

NW komt oorspronkelijk uit Finland.

In dit land is veel inderzoek gedaan naar de effecten van deze outdoor fitness activiteit. De onderzoeken wezen uit dat klachten in nek en schouders afnamen door deze bewegingsvorm. En natuurlijk het positieve effect op de conditie.

Wat is er nodig?

Het belangrijkste zijn de Nordic Walking stokken, ook  poles genoemd.

Daarnaast een paar goede schoenen met veel steun en demping.

Goed ademende kleding is aanbevolen.

 

Meer informatie: Nordic walking bij SPARK

Share