Verjaardagen

Vrijdag 20 oktober
Zaterdag 21 oktober
Dinsdag 24 oktober
Vrijdag 27 oktober
Zaterdag 28 oktober

Sponsorkliks

SponsorKliks, gratis sponsoren!

Atletiek.nl

Mark Muller alsnog derde op NK Marathon 2017
De magische editie van de TCS Amsterdam Marathon eindigde voor één van de podiumkandidaten in een deceptie. Na afloop van de NK Marathon in Amsterdam is een fout gemaakt door de wedstrijdleiding. Met als resultaat dat de verkeerde atleet de bronzen medaille omgehangen kreeg. Een erg zure fout voor Luuk Metselaar in dit geval: hij was het die met de medaille naar huis ging maar achteraf niet bleek te voldoen aan de wedstrijdregels. Hij is niet in het bezit van een Nederlandse wedstrijdlicentie. Dit betekent dat Mark Muller (2:33.31 uur) derde is geworden op het Nederlands Kampioenschap Marathon voor mannen. De uitslag van de NK Marathon is met terugwerkende kracht hersteld en Luuk Metselaar zal uit de uitslagen van de NK Marathon worden gehaald. Mark is blij dat hij toch derde is geworden en alsnog de bronzen NK medaille ontvangt voor zijn prestatie. “Een beloning na het harde trainen richting de NK marathon”, aldus Mark. Abdi Nageeye werd Nederlands Kampioen in een nieuw Nederlands Record in 2:08.16 uur. Tweede werd Edwin de Vries in 02:19:36. Lees
TCS Amsterdam Marathon: een magische editie
Abdi Nageeye verbreekt 10 jaar oude Nederlands record Abdi Nageeye gaf de marathon extra glans door een nieuw Nederlands record te lopen van 2.08.16. Het doel voor de Nederlandse marathonloper was een tijd onder de 2.09. Op de helft kwam hij door in 64.01. Nageeye gaat verder over zijn race: “Met de tussentijd op de halve marathon was ik niet blij, maar ik bleef gefocust op kilometertijden van 3.01/3.03. Na 30 km zat ik echt in de flow en ik voelde dat het niet meer fout kon gaan. Na 38/39 km wist ik dat ik nog 10 seconden kon pakken. Alles was perfect vandaag: het weer, de groep. Het was een perfecte voorbereiding en ik heb het laten zien vandaag”, sluit hij af. Na afloop van de persconferentie werd hij verrast door de oud-recordhouder Kamiel Maase, die hem de zilveren wisselbeker overhandigde. Een symbolische Nederlands recordbeker, die Maase eerder uit handen kreeg van Gerard Nijboer. Het oude Nederlandse record van Maase, 2.08.21, werd in 2007 eveneens in Amsterdam gelopen. Mannen: Lawrence Cherono verbreekt parcoursrecord: 02.05.09 Lawrence Cherono heeft de TCS Amsterdam Marathon gewonnen in een nieuw parcoursrecord van 2.05.09. Bij de vrouwen zegevierde Tadelech Bekele in een persoonlijk record van 2.21.54. De top vijf van de TCS Amsterdam Marathon was dit jaar bijzonder snel. Maar liefst vijf atleten liepen onder de 2.06 en daarmee is Amsterdam één van de snelste marathons van de wereld. Naast Cherono, dook ook de nummer twee Norbert Kigen onder het oude parcoursrecord van 2.05.21, dat Daniel Wanjiru vorig jaar liep. Kigen deed 2.05.13 over de 42,195 kilometer. Abraham Kiptum maakte het podium met 2.05.26 compleet. Mule Wasihun werd vierde (2.05.39) en Amos Kipruto vijfde (2.05.43). Winnaar Lawrence Cheprono, die het tempo voortdurend bepaalde: “De race was goed onder controle. Na 30 kilometer ben ik gaan ‘pushen’ en in de laatste kilometer dacht ik pas aan de winst. Ik ben super blij”, aldus de Keniaan die een dik persoonlijk record noteerde. Vrouwen: Mireille Baart verpulvert pr en wint Nederlandse marathontitel Bij de vrouwen zat het parcoursrecord er ook in. De Ethiopische winnares Tadelech Bekele gaf na afloop aan last te hebben van haar buik, waardoor ze in de laatste vijf kilometer tijd moest toegeven. Desondanks was ze zeer tevreden met de winst en een nieuw persoonlijk record van 2.21.54. Gladys Chesir eindigde als tweede (2.24.51) en Azmera Abreha als derde (2.25.23). Nederlands kampioen werd Mireille Baart in 2.44.21. Mireille Baart heeft in Amsterdam de nationale marathontitel gewonnen op de marathon. Baart deed dat in een tijd van 2u44’21” waarmee ze maar liefst minuten van haar persoonlijke record afhaalde. ‘Totaal niet verwacht en ik ben er erg blij mee’. Nederlands Kampioenschap Het Nederlands kampioenschap marathon vond dit jaar plaats tijdens de TCS Amsterdam Marathon, 15 oktober 2017. De Atletiekunie heeft het Nederlands kampioenschap officieel toegewezen aan de TCS Amsterdam Marathon. Met de toevoeging van de Nederlandse titelstrijd wordt een verdere impuls gegeven aan de 42e editie van de grootste marathon van Nederland. Mannen senioren Abdi Nageeye in 02:08:16 Edwin de Vries in 02:19:36 Mark Muller in 02:33:31 Vrouwen senioren Mireille Baart in 02:44:21 Saffira Kiewiet in 03:01:41 Marije Geurtsen in 03:03:12 De TCS Amsterdam Marathon, die in het bezit is van het IAAF Gold Label, ontving vandaag in het Olympisch Stadion 44.643 deelnemers op de diverse onderdelen (TCS Marathon, Mizuno Halve Marathon, TCS 8 km en kinderlopen). Met een recordaantal van 127 nationaliteiten was de sfeer in en rondom het Olympisch Stadion overweldigend. De wedstrijd was live te volgen in 190 landen. Bekijk hier de sfeerimpressie (Coen Schilderman): Foto's: Coen Schilderman Bron: TCS Amsterdam Marathon
Vrijwilligers gezocht!
De Atletiek Commisie IJsseldelta (ACIJ) zal ook in 2018 de ASICS NK Indoor Junioren gaan organiseren. De eerste vergadering van de commissie heeft begin oktober al plaatsgevonden. Dat betekent dat ook de zoektocht naar vrijwilligers die ons tijdens het NK-weekend willen helpen, gestart is. Heb je zin en tijd om ons te helpen? Kijk dan op de
Bram Wassenaar over de marathontraining
‘Neem tijd voor een overstap’ Het zijn inspirerende weken voor baanatleten die zin krijgen in een wedstrijd over 42km. Grote marathons in binnen- en buitenland – zoals Berlijn, Eindhoven, Amsterdam, Chicago, New York – zijn verleidelijk. Maar hoe maak je die overstap? En wanneer ben je er rijp voor? Bram Wassenaar geeft advies. ‘Ik zou baanatleten en hun coaches aanraden om eens kritisch te kijken naar de prestatie-ontwikkeling op langere afstanden in de afgelopen drie jaar’, zegt Wassenaar. ‘Zit daar geen progressie meer in, terwijl er geen sprake is van blessures, dan kun je gaan denken aan die marathon. Er zijn nu eenmaal lopers die de snelheid missen voor een 3000, 5000 of 10.000 meter, maar wel tempo-hardheid en duurvermogen hebben voor een snelle marathon. Neem dan wel de tijd voor een goede voorbereiding.’ Over fysieke kenmerken van de ideale marathonloper valt weinig te zeggen. ‘Andrea Deelstra, die momenteel al enkele jaren bij mij traint, is het prototype van de lichtvoetige lange-afstandsatlete’, vindt Wassenaar. Maar Kamiel Maase, die hij coachte als baan- én marathonloper, was eigenlijk veel te lang. ‘Maar ja’, zo blikt de 73-jarige trainer terug, ‘Robert de Castella was redelijk zwaar en die liep 2.07. Lichaamsbouw valt niet te veranderen, wel moeten veel baanatleten de voetafwikkeling en pasfrequentie aanpassen, maar dat valt te trainen.’ Kilometers tellen doe ik zelden De bouwstenen voor een 10.000 meter verschillen niet veel van die voor de marathon, zegt Wassenaar. Een weekprogramma geeft hij vorm rond drie wezenlijke trainingen: een baantraining met tempo’s tussen 1000 en 2000 meter, een lange duurloop en een duurloop waarin wisselend in (hartslag-)zones I, II en III wordt gelopen. ‘In een groot deel van de voorbereiding blijven mijn atleten onder de anaerobe grens’, zegt Wassenaar. ‘Pas als we dichter bij de wedstrijd komen, trainen ze ook in zone IV, wat dan ook hun marathontempo moet worden.’ In het schema brengt hij een opbouw aan van twee of drie weken waarin de omvang geleidelijk toeneemt, afgewisseld met een relatief rustiger week waarin er minder kilometers worden gemaakt, maar de intensiteit wat hoger ligt. ‘Kilometers tellen doe ik trouwens zelden. Ik kijk meer naar wat je in de verschillende trainingen doet’, zegt hij. ‘Globaal kom je uit op 160 tot 180 kilometer. Boven de 200 komen ze nooit. Daar zie ik de zin niet van in.’ Maar die duur – en dus het duurvermogen – moet dus verder ontwikkeld worden bij atleten die van de 10.000 meter naar de marathon willen groeien. Bij de ene atleet verloopt die transitie makkelijker dan bij de ander. ‘Kamiel trainde vaak voor de 10.000m bij een EK, WK of bij de Spelen, nam een paar weken voor het herstel en dan begon de voorbereiding voor een najaarsmarathon’, zegt Wassenaar. ‘Zijn tempo-hardheid had hij dan al. De anaerobe drempel lag hoog. Daar profiteerde hij van. Hij moest zijn lichaam nog wel laten wennen aan een langere belasting en dus vooral langere duurlopen en trainingen op marathonsnelheid toevoegen. Maar debutanten zou ik adviseren om na het baanseizoen minstens een half jaar uit te trekken om een marathon voor te bereiden.’ Of een atleet het aeroob vermogen heeft om die langere duurlopen net onder de drempel te doen, ziet Wassenaar graag met eigen ogen. ‘Dan stap ik op de fiets en rij ik mee. Kijken hoe die atleet en z’n looptechniek zich houden.’ Een zorgvuldige planning is essentieel Andrea Deelstra staat voor Wassenaar model voor een ander belangrijk aspect van de marathontraining. ‘Ze is in staat om heel goed te focussen op het grote doel van de marathon. In april heeft ze zich in Londen gekwalificeerd voor de EK in Berlijn van volgend jaar. Helaas kreeg ze er in de laatste fase van de race last van haar pollen-allergie, maar die tijd van 2.31.32 was prima. Tot augustus 2018 staat alles – en dus ook alle andere wedstrijden – in het teken van die EK. Dat betekent dat we heel rustig kunnen opbouwen. En ze weet nu al dat ze in september 2019 de stadsmarathon van Berlijn wil lopen om zich daar te kwalificeren voor de Spelen. Ze is deze zomer in Tokyo geweest om tijdens een wedstrijd zelf te ervaren hoe ze reageert op de warmte en luchtvochtigheid daar.’ Waarmee Wassenaar maar gezegd wil hebben dat topprestaties op de 42 kilometer een zorgvuldige planning en voorzichtige opbouw van de belastbaarheid vereisen. ‘Je hoeft niet zo vaak op marathontempo te trainen en je dient de omvang van de zone IV trainingen geleidelijk te verhogen, dus bijvoorbeeld via 3 x 12' / 2 x 20'/ 1 x 30' naar 45'. Dat doe je dan vaak in combinatie met de zones I, II en III. Die prikkel kun je ook krijgen door af en toe een wedstrijd te lopen: een cross of een halve marathon. En in zone V komen we vrijwel nooit tijdens een marathonvoorbereiding. Het is niet zo moeilijk om een atleet zich kapot te laten trainen, het is lastiger om hem of haar niet teveel te laten doen.’ De toename van de belasting is immers toch al behoorlijk. ‘Mijn baanatleten lopen maximaal 90 minuten’, zegt Wassenaar. ‘Een goede marathonloper moet een duurloop van tweeënhalf uur aankunnen. En dan bijvoorbeeld: 30min zone I – 30min zone II – 30min zone III – 30 min zone II – 30min zone I. Als je zolang loopt, moet je ook leren omgaan met het drinken tijdens de inspanning. En het lichaam moet wennen aan de toename van de totale belasting. In de eerste voorbereidingsperiodes vervangt Andrea de duurlopen daarom ook wel eens door te fietsen of door te zwemmen om het lichaam te sparen. Daar kun je allemaal mee spelen.’ ‘Bovendien bewaar ik altijd alle schema’s en kan ik de voorbereiding van diverse marathons vergelijken. Daardoor weet ik ook waar we het programma misschien nog net even scherper kunnen maken.’ Tekst: Cors van den Brink Foto: Erik van Leeuwen
Lopen in oktober: TCS Amsterdam Marathon
Oktober – Het einde van het baanseizoen komt in zicht en we gaan weer de weg op. Elke week in oktober lichten wij een bijzondere wedstrijd, die aangesloten is bij de Atletiekunie, uit. Deze week gaan we nader in op de TCS Amsterdam Marathon die 15 oktober plaatsvindt en inmiddels haar 42e editie kent. Ook dit jaar gaat de organisatie van de TCS Amsterdam Marathon weer voor spektakel met een top deelnemersveld. De strijd om de NK titel op de marathon wordt dit jaar wederom bepaald in Amsterdam. Aan de hand van zes cijfers geven we meer inzicht in de TCS Amsterdam Marathon. 2.05.21 – In 2016 is het parcoursrecord op de TCS Amsterdam Marathon verbroken door de Keniaan Daniel Wanjiru. De toptijd staat nu op 2.05.21 uur. Het wereldrecord op de marathon staat sinds 2014 nog steeds op naam van Dennis Kimetto; in een tijd van 2.02.57 uur gelopen in Berlijn. Ondanks meerdere pogingen is het record op de marathon nog steeds niet verbroken. 2007 – In 2007 liep Kamiel Maase in Amsterdam het huidige Nederlandse record op de marathon. Nog altijd staat met een tijd van 2.08.21 uur het Nederlands record op zijn naam. De Atletiekunie heeft dit jaar het Nederlands Kampioenschap officieel toegewezen aan de TCS Amsterdam Marathon. Met de toevoeging van de Nederlandse titelstrijd wordt een verdere impuls gegeven aan de 42e editie van de grootste marathon van Nederland. 6 uur - De tijdslimiet voor de TCS Amsterdam Marathon is 6 uur. Lopers die op het 25 km, 30 km, 35 km of 40 kilometerpunt op basis van het passeertijdenschema worden ingehaald door de bezemwagen en dus de gestelde tijdslimiet zullen gaan overschrijden, worden door een jurylid gevraagd hun race te beëindigen en uit veiligheids- en gezondheidsredenen plaats te nemen in de bezemwagen. 42.196 – De afstand die gelopen wordt tijdens de marathon is exact 42.196 meter. De TCS Amsterdam Marathon, die in het bezit is van het IAAF Gold Label, heeft al jaren één van de snelste parcoursen van de wereld. In de ranglijst ‘snelste marathonsteden’ bezit de grootste marathon van Nederland de achtste plaats. Hoogtepunten in het parcours zijn de start en finish in het Olympisch Stadion, de passage onder het Rijksmuseum door, langs de Amstel en het Vondelpark. 16.500 – Het aantal deelnemers dat deel mag nemen aan de marathon staat op 16.500. Dit zit dan ook elk jaar wederom vol. Toch zijn er altijd nog startbewijzen beschikbaar van mensen die op het laatste moment niet meer kunnen meedoen. Daarnaast zijn er nog 18.500 deelnemers voor de halve marathon, 7.000 lopers voor de 8 km en 3.000 deelnemers aan de kinderlopen. Wil jij vrienden, familie en trainingsmaatjes op verschillende plekken langs het parcours aanmoedigen?
Clinic verspringen door Anouk Vetter
"Echt geweldig, ik heb fantastische tips gekregen!" Op maandag 2 oktober om 19.00 uur staat Bente Elgersma (19) samen met 11 clubgenoten klaar op de baan van AV Haarlem. De baan waar ze al jaren traint, het liefste de meerkamp, want dat is het meest dynamisch. Eén onderdeel zal haar vast snel vervelen denkt ze. Ze staan niet klaar voor een reguliere training, dit keer komt niemand minder dan Nederlands’ top meerkampster Anouk Vetter een clinic geven! De prijs van de clubactie van de ASICS NK Atletiek. Bente kocht haar NK tickets online en vulde, met “je weet het nooit” in haar achterhoofd, de actiecode ‘ClinicAnouk’ in. Dat ze later daadwerkelijk als winnaar uit de bus zou komen, had ze nooit verwacht. Een clinic van een topatleet win je tenslotte niet elke dag. Op de vraag welk onderdeel ze graag wil laten terugkomen in de clinic is Bente duidelijk; dat wordt verspringen. Verspringen is een goed onderdeel van Anouk en een zwakker onderdeel van Bente zelf. Daarnaast verwacht de studente geneeskunde dat ze binnen de tijd van 1,5 uur met verspringen het meeste kan oppikken. Een serieuze aanpak met voorbedachten rade dus! Haar selectie van clubgenoten is al even serieus: ”Ik wilde wel een gemotiveerde groep bij elkaar hebben, dan leren we het meest van deze clinic!” De Anouks Anouk Vetter verschijnt op de baan en de groep start direct met een warming-up. “We doen een training, met warming-up zoals ik zelf ook altijd doe”, vertelt Anouk. Naast de gebruikelijk loopscholing valt er één oefening in het bijzonder op: de “Anouks”. Een oefening in eerste instantie zonder naam, maar die binnen haar trainingsgroep op Papendal tegenwoordig de naam draagt van de Europees kampioene, iets wat binnen het turnen vaker gebeurt met een nieuw wedstrijdelement. De groep voert gemotiveerd alle oefeningen uit. De tip van de platvoeten Gedurende de training wordt Bente steeds enthousiaster, natuurlijk is niet iedere sprong goed maar ze merkt de verbetering. “Ik heb heel veel geleerd maar de beste tip die ik heb gekregen, was die van de platvoeten: als ik tijdens mijn aanloop al heel hoog op mijn tenen loop, is het bij de afzet heel moeilijk om naar boven af te zetten. Dat is iets waar ik al een hele tijd mee worstel en ik had nu echt het idee dat het eindelijk lukte”, aldus een glunderende Bente. Tot slot is er natuurlijk tijd voor foto’s, handtekeningen en interviews. Het Haarlems Dagblad publiceert zelfs een pagina vullend artikel, de clubwebsite is gevuld en de ruim 150 gemaakte foto’s geven Bente een mooie herinnering, ‘Een herinnering om nooit meer te vergeten!’ De rest is het met Bente eens: een supergeslaagde clinic, waarbij het wat hen betreft volgend jaar weer mag, dan wordt het hordenlopen of toch speerwerpen?! Lees
4 Mijl van Groningen - Start to Finish
Op 8 oktober 2017 is de 31ste editie van de Menzis 4 Mijl van Groningen! Over een afstand van 6,437 km lopen jaarlijks 23.000 deelnemers van Haren naar Groningen. In de afgelopen jaren is het grootste loopevenement van Noord Nederland uitgegroeid tot een volksfeest voor de stad Groningen en ver daar buiten. Het parcours van de 4 Mijl van Groningen staat bekend als een snel parcours. De 6,437 km lange route start in de Kerklaan in Haren en eindigt op de Vismarkt in Groningen. Langs het parcours staan verschillende verzorgingsposten, LED-schermen en maar liefst 16 muziekpunten; dat is één muziekpunt elke 400 meter! Wij blikken met foto's van de start tot finish terug op de editie van 2016 Foto's: 4 Mijl van Groningen
4 Mijl van Groningen: Meet the member
Oktober - Het einde van het baanseizoen komt in zicht en we gaan weer de weg op. De tweede zondag van oktober vindt jaarlijks het grootste hardloopfeest van het Noorden plaats: de 4 Mijl van Groningen. Wij interviewden Suzanne Voorrips, lid van Team 4Mijl, over haar ervaring met de 4 Mijl van Groningen. Je bent lid van Team 4Mijl, wat maakt dit team zo bijzonder? In de maand oktober gaat alweer haar zevende jaar bij Team 4 Mijl in. Waar blijft de tijd, vraagt ze zich af. ''Het team zit goed in elkaar. Het is een systeem waarbij iedereen het beste uit zichzelf naar boven kan halen. Er wordt veel samen getraind, zodat atleten met meer ervaring hun kennis en passie doorgeven aan de nieuwe generatie. Zo word je als jonge atleet geïnspireerd en zie je wat er allemaal mogelijk is binnen de sport.'' ''Atletiek is een individuele sport maar door in een team te trainen, kun je de sport in teamverband uitoefenen.'' Team 4 Mijl is erg divers: van 400 meter lopers tot marathonlopers. ''Welke training je ook doet er valt altijd wel wat met iemand te combineren en dat maakt het zo fijn. Dat motiveert enorm. Op die manier lopen we veel samen wat het teamgevoel versterkt. Iedereen is onwijs gemotiveerd op zijn eigen manier. Natuurlijk zit er verschil in niveau maar iedereen heeft hetzelfde doel, namelijk het beste uit jezelf naar boven halen. Hierdoor raken wij ook geïnspireerd door elkaar.'' Wat is de link tussen Team 4Mijl en de 4 Mijl van Groningen? ‘’De 4 Mijl van Groningen is een belangrijke sponsor van Team 4 Mijl en als team gaan we met zijn allen van start. We starten dan vooraan mee waar elk jaar een wedstrijd van hoog niveau gelopen wordt. Als team doen we altijd collectief mee met iedereen die fit is. Zo kan de 4 mijl voor de één een piekwedstrijd zijn en kan de ander juist weer iemand helpen om te hazen naar een goede tijd. Het leeft echt in de stad en er is altijd veel publiek langs de kant te vinden om alle deelnemers aan te moedigen. Het is de perfecte combinatie tussen een spannende wedstrijd van hoog niveau en een laagdrempelige wedstrijd voor de recreatieve loper. De sportieve sfeer motiveert veel mensen om te gaan sporten. Je ziet dat tijdens en na zo'n wedstrijd de breedtesport weer opbloeit.'' Je doet dit jaar niet mee vanwege een blessure, wat is de blessure? ''In het voorjaar heb ik mijn voet gebroken maar dit is inmiddels aan de betere hand. De breuk is weer geheeld en sinds 1,5 maand ben ik weer een beetje aan het lopen. Ik merk alleen wel dat de vorm en het ritme volledig zijn weggevallen doordat ik in het begin echt niks heb kunnen doen qua belasting. De kuitspieren moeten weer volledig worden op getraind. In het begin hoopte ik tegen beter weten in na 6 weken weer te kunnen rennen maar inmiddels weet ik dat deze blessure zeker 6 maanden kost.'' Afgelopen zomer ben je naar Londen gefietst, hoe is dat tot stand gekomen? ''Ik had een aantal weken vrij vanwege de Universiade in Taiwan, die door mijn blessure niet door is gegaan. Toch wilde ik een paar weken echt weg dus toen kwam vrij abrupt het plan om naar Londen te fietsen. Het was veilig qua belasting en het leek mij een leuk avontuur. Zo kon ik toch mooi bij Thijmen (red. Thijmen Kupers) gaan kijken op de WK. De fietstocht was erg leuk maar af en toe ook wel zwaar. Dan zie je toch weer die sporters mentaliteit naar boven komen. Het soort fanatisme dat gewoon in je zit, wat je ook doet. Helaas liep het bij Thijmen niet zoals we hadden gehoopt maar alsnog was het fijn om erbij te zijn.''
Meer van Atletiek.nl